fredag 26 februari 2010

Jag är i Stockholm. Det är skönt att vara här. Jag har inte bott i Sverige på många år men det känns ändå som att komma hem. Jag älskar Oslo, annars hade jag inte bott där så länge. Jag tycker om Oslo mer än Stockholm men något som ändå kommer få mig att inte bo i Norge för evigt är maten.

Jag var och handlade med min bror på Willys idag. Jag blir seriöst provocerad av de låga priserna och det 700 gånger bättre utbudet än det som finns i alla Norges mataffärer tillsammans.

Jag blir provocerad just för att jag själv har valt bort att leva ett gourmetliv för att bo i Norge. Det känns som om alla biffar i Willys kyldiskar har gått ihop i en pakt mot mig, de skrattar åt att jag har gjort det misstaget att välja att äta en bit från en segare, dåligare kossa och dessutom betala det dubbla för det.

Där står jag, på andra sidan, rebellen Lundblad och hotar med att bli vegetarian tills jag inser att grönsaker är ännu dyrare.

Typiskt.

Jag lägger mig tillslut flat och erkänner att jag älskar att ligga i kapitalismens händer och götta mig när jag står och väljer mellan 100 olika sorters yoghurt och allt kött som finns här men inte där. Det kanske inte är nödvändigt men det känns lyxigt, det kan vi vara överens om va? Jag är förlorad i konsumtionsdjungen, förlorad men medveten, frivilligt förlorad skulle vi kunna säga och jag älskar det.

Ska du laga en riktig middag i Norge får du räkna med att gå i två olika butiker för att KANSKE hitta alla ingredienser du behöver.

Danmark, Finland och Sverige har alla mer välsorterade matbutiker än i Norge.

Varför?

Är det för att Norrmän nöjer sig med bröd, brunost och fiskekaker?

Är det en tillfällighet att "matpakke" finns förklarat på wikipedia.no? : "Matpakke er ferdigtilberedt mat som er pakket inn og tatt med ut av hjemmet til for eksempel arbeidsplasser, skoler eller som niste på turer. En typisk norsk matpakke består ofte av ferdigsmurte brødskiver med pålegg, skilt med mellomleggspapir og pakket inn i matpapir eller en matboks."

Är inte varm mat godare än brödskivor?

Runar Døving är en Norsk professor i atrepologi som jag hade som föreläsare när jag läste socialpsykologi. Runar har svar på allt. Vilka som äter älg.Varför människor älskar att resa till syden och varför Norrmän älskar sin matpakke.

http://tradisjoner.no/text89.html

2 kommentarer:

  1. Ok. Jag ska a l d r i g flytta till Norge.

    SvaraRadera
  2. ALLTSÅ STOPP! har du flyttat till stockholm sanne? :O

    SvaraRadera

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se