tisdag 16 mars 2010

Igår hade jag och min vän Lina världens disskusion, det började ganska lugnt med FRA lagen och Piratpartiet och slutade med religion och svenska kyrkan.

Jag menar att religion skapades för att kontrollera människor. Enligt mig är gud en fiktiv gestalt, han finns inte. Jag tror på födsel, död och energier efter döden men jag tror inte att vi kommer till himlen om vi beter oss riktigt eller till helvetet om vi inte lyder Gud.
Jag kan leva med att skapelsen av universum är oförklarlig, jag behöver inget svar på det. Jag kan också leva med ovissheten om döden. Det är svårt vissa gånger. Jag inte har vant mig med tanken på att man en dag ska dö och försvinna, men jag brottas hellre med den ångesten än att låta styras av något som är figurerat av ett gäng smarta figurer, för en evighet sedan.

Jag accepterar er som är religiösa, jag står också för religionsfrihet men så länge vi föds in till att betala pengar för en institution som i sig inte betalar ett öre i skatt (Var går alla dessa pengar) så existerar inte religionsfrihet.

Religion för mig är makt, kontroll och pengar.



Men sedan är ju jag född blond också så jag kan ju ha fel..

1 kommentar:

  1. Från och med 2000 är man inte automatiskt medlem i Svenska kyrkan när man föds. Sjukt bra!

    SvaraRadera

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se