onsdag 6 januari 2010

Detta är ett svar till www.sharareh.blogg.se inlägg om päls.

Visst är pälsdebatten stor och var du än vänder dig kommer du höra olika åsikter om använding av päls. Detta är min syn. ! Måste bara säga innan jag börjar att jag har själv ingen päls då jag inte ser mig i behov av det och jag hatar tanken av att djur plågas för att tillfredställa oss men jag tror att det är viktigt att se på detta ur en annan syninkel.

Alla har vi olika behov. Vem bestämmer egentligen vilka behov som är viktigast och inte? En eskimå tycker förmodligen att päls är en absolut nödvändighet för att slippa kyla, precis som att jag tycker det är en nödvändighet för mig att äta kött för att överleva. Pratar jag med en vegan skulle han förmodligen påstå att mitt behov för kött är befängt då vi kan få de näringsämnen vi behöver för att överleva från andra saker och därmed slippa döda och i många fall plåga djur i onödan.

Många gånger är det dessvärre djuren som far illa i slutändan för våran konsumtions skull. Det smink du köper tex är ofta testat på djur. Djuren vi äter, genomgår, (som vi alla vet efter julskinkedebatten), inte alltid en smärtfri död. Kycklingar lever ett avskyvärt liv innan de blir mat till oss. Pälsen för att inte tala om allt skinn vi använder (varför ses det förresten som mer accepterat att använda skinn än päls? Pälsen sitter ju på skinnet), kommer från djur som inte alltid dör rättvist. Ikea fick för ett tag sedan köpa tillbaka alla duntäcken för att det visade sig att ankorna blev plågade av att de plockades levande.

Du kan visserligen välja att köpa ”glad julskinka” eller ägg från frigående höns. Precis som du kan köpa päls från djur som har dött snabbt och smärtfri död. Det är ofta svårt för oss som konsumenter att veta hur djuret dött och vi förlitar oss på återfösräljare och det är detta som är designern eller diverse inköpares uppgift att ta reda på innan djuret blir till vara. (ingen vill ju ha dåligt rykte på sig i onödan)

Päls har fått extremt mycket uppmärksamhet på slutet mycket på grund av de filmer som finns att se på internet där minkar flås levende.

1. Det finns ingen anledning att flå minkar levande då pälsen inte växer ut igen.

2. Pälsen får inte finare kvalitet bara för att minken flås levande.

Dessa filmer kan likaväl vara propaganda filmer som är skapade för att få folk att tycka illa om päls.

Så visst kan du tycka att det är onödigt att döda ett djur för att bära dess päls men lika onödigt kan en vegetarian se att det är att döda ett djur för att äta.

Så vilka behov är egentligen de viktigaste och är du och jag de rätta att bestämma de?

Det jag egentligen vill säga är att jag förstår att folk är emot päls, då det kan tyckas onödigt, jag har också förståelse för folk som inte äter djur då dessa tycker att det är onödigt. Jag är själv extremt emot att djur plågas överhuvud taget men ändå använder jag smink, dun och äter julskinka.

Jag känner folk som är enormt nogranna med att handla efter etiska regler, bara fairtrade och varken äter kött, använder dun eller använder skönhetsprodukter som är testade på djur. Jag ser upp till dessa och imponeras av hur stor moral man egentligen kan ha. (varför är jag inte likadan? jag skyller på mina behov.) Dessa människor får för mig gärna hata pälsanvändare och köttätare om de vill, de har tagit sitt ansvar och satt sig emot allt som har med djurplågeri att göra. Men innan du och jag smutskastar någon så måste vi ta ställning och se vad vi själv gör för att handla etiskt. Vi måste se det genom alla aspekter . Kanske är det inte du och jag som själva bidrar till att djur dör orättvist som har rätt att bestämma vad som är etiskt riktigt och inte?

Bara att kommentera om ni tycker att jag har fel eller några invändningar.

3 kommentarer:

  1. Även om man väljer att äta kött så kan man välja att vara emot att bära päls. Jag kan inte tala för de som har ett riktigt behov av att bära päls, men i Europa och i usa bland annat är det inte nödvändigt på något sätt. Alla har ett val och jag har valt att inte bära päls eller skinn, jag dömmer ingen för hur de väljer. Att bara jag väljer att inte bära päls kommer inte att förändra situationen för alla världens djur men många bäckar små som det heter.

    SvaraRadera
  2. Sanne, du är grym tycker jag. Älskar att diskutera saker med dig, men det här skulle vi inte behöva diskutera tror jag. Vilka argument! Sen kan man ju faktiskt ta päls från djur man ändå jagar, djur som dött en naturlig död, man kan handla på second hand (pälsar verkar ju hålla forever) osv. Puss på dig.

    SvaraRadera
  3. sannneee!!!
    jag älskar att läsadina åskter. och visst du har rätt i att vem bestämmer egentligen och vad är egentligen värst mat, päls eller kanske smink. jag skulle aldrig sätta på mig päls secondhand eller inte. Men jag sätter gladeligen i mig billigt kött och skyller min konsumtion på dålig ekonomi. Enligt vissa skulle jag säkert beskyllas för hycklare trots min stora förkärlek till djur. Men sådant som är självklart för mig som kött gör att jag gärna blundar för de faktum att mina åsikter om päls knappast gör mig till en bättre mäniska med ett renare samvete.

    kraaaam och puss julia

    SvaraRadera

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se